Besökare

Totalt antal besökare: Antal besökare denna månad: Antal besökare idag: Antal besökare denna vecka:

fredag 19 september 2008

Mat



Varje lördag hemma hos oss går som bekant i italienskt mat-tema. Kvällen innan brukar jag sätta mig i vår sköna fåtölj med kanske ett glas rött eller en liten stänkare. Så sitter jag och slår i min italienska matbibel. Letar efter något inspirerande att laga. Jag bläddrar snabbt igenom sidorna från pärm till pärm. Låter mina ögon söka av bilderna på de italienska läckerheterna en efter en. Samtidigt som jag sitter och smackar för mig själv. För att som på en kenodragning se vilket nummer i boken mina ögon stannar på. Många maträtter har nu passerat min och min frus strupar. Hemmagjord pasta med olika fyllningar. Foccacia med örter. Späckad fasan. Friterade risbollar med mozarella och prosciutto. Gratinerade vongole. Olika grytor. Stekt polenta med svamp med mera. Så sippar jag lite på vinet. Hummar för mig själv. Spikar förrätten. Sippar lite mer vin. Spikar varmrätten. Smackar lite. Slår ihop boken. Nästa dag väntar många timmar i köket. Funderar på om jag kanske skulle bli kock istället. Jag öppnar en egen liten krog. Där jag kan svassa runt i köket och stöka omkring med en pava rött och slev i handen. Allt medan jag halvpackad sjunger som svenska kocken. Precis som den mupp jag är.

Inga kommentarer: