Besökare

Totalt antal besökare: Antal besökare denna månad: Antal besökare idag: Antal besökare denna vecka:

torsdag 20 november 2008

Ett vansinnigt scenario



Jag och en vän hade en mycket intressant och djupsinnig diskussion igår kväll. Tänk följande scenario.

Jorden går under och all kunskap om modern teknik försvinner. Alla vetenskapsmän, forskare, ingenjörer och andra som på något sätt innehar kunskap utöver det normala förvinner. Kvar finns bara vi "vanliga" människor. Jag och en miljon människor överlever och jag blir utvald till den Store Ledaren på livstid. Jag är den mest intelligenta av alla kvarlevande människor (som är ska vi ändå säga normalbegåvade), och inte heller de som kommer att födas kommer att vara smartare än just mig. Vi kommer alla att utgå från ingenting förutom den kunskap vi har burit med oss i livet. Med andra ord. Jag och en miljon människor står helt tomhänta i skogen utan vare sig skydd, mat eller utrustning. Jag kommer att få fatta alla beslut. Jag kommer att få leda utvecklingen framåt. Mitt ord är allas lag utan invändningar. Jag kommer till 100 % få styra åt vilket håll vi ska utvecklas. En galen tanke. Men intressant.

Frågan är. Var befinner vi oss efter att säg 50 år har gått? Har vi på nytt uppfunnit elektriciteten? Har vi utvecklat ett nytt fungerande bondesamhälle? Har vi klyft atomen ånyo? Vi diskuterade detta fram och tillbaka. Vände och vred på det.

Vi var överens om att enklare redskap är lätta att tillverka. Att bygga en hyfsad bostad är överkomligt. Att tälja till ett spjut går snabbt. Kasta sedan spjutet på ett djur. Göra upp en eld är inga större problem för att sedan grilla djuret på elden. Överlevnad i dess simplaste form är inget problem. Men att utvecklas? Med mig vid rodret? Hmmm.

Det blir genast knixigare att få fram tex järn och andra metaller som på något sätt ändå är the shit för att gå vidare i utvecklingen, för tex bättre redskap och vapen. Och hur fasen bryter man malm och förädlar tex koppar? Och kom i håg, det finns inget jäkla internet att googla på...

Så var skulle vi då stå 50 år fram i tiden? Hur har vi utvecklats? Vilken sorts ledare skulle jag vara?

Det här är min kompis bild av mig som ledare 50 år fram i tiden. Ett förtryckt samhälle som bara består av porrklubbar och vi har endast lyckats utveckla enklare redskap som typ skyffel, träklubba och stenbumling. Jag är en sexistisk tyrann och våldshärskare. Och när jag står där på min tron klädd i min Borat-baddräkt i bäverpäls, böjd över en ung kvinna ur mitt harem som jag smiskar på stjärten, vrålar jag ut över mina undersåtar; Fuck evolution! FUCK EVOLUTION!

2 kommentarer:

Martin sa...

Hehe.. jag har filosoferat över samma sak rätt mycket.

Om man skulle åka tillbaka i tiden i en tidsmaskin. Skulle man kunna föra utvecklingen framåt?

Troligtvis skulle man få en trubbig påk rakt upp i rektum och bli bränd på bål.

Hegge sa...

Problemet är ju att man inte skulle kunna förklara hur saker och ting faktiskt fungerar i framtiden. Visst kan man stå där framför en full viking och försöka förklara hur man med en mobiltelefon inte bara kan smsa text utan även skicka mms med fina bilder i färg. Nej. Jag tror på din teori. En trubbig påk upp i aktersnurran.