Besökare

Totalt antal besökare: Antal besökare denna månad: Antal besökare idag: Antal besökare denna vecka:

onsdag 26 augusti 2009

Snart är det jul



Sitter och funderar på julen. Ja, det kanske är märkligt så här i augusti. Men rätt var det är så står vi ju där med glöggmustasch, övertrasserat konto och en skinkpinne i handen. Och det är ju härligt på alla sätt och vis. Julen är ändå en ljusglimt i den mörka vintern. En fin tradition helt enkelt. Vilket får mig att osökt komma in på min egna lilla tradition. Varje december när det är att dags att hänga upp julbelysningen utomhus, så startar jag morgonen med att titta på "Ett päron till farsa firar jul" med Chevy Chase. För att insupa inspiration och äkta julglädje. Men varje år sitter jag där själv och glor. Min fru gör allt annat än att hålla mig sällskap. Hon håller sig på säkert avstånd från mina skrattsalvor som ekar genom vardagsrummet. Hon suckar för sig och säger, åååh du har ju sett den där filmen hundra gånger. Så lägger hon huvudet på sned och tittar uppgivet på mig. Men. I år kommer jag inte sitta själv. I år kommer jag att ha sällskap av Lilleman. Tillsammans kommer vi sitta i soffan och titta på Chevy. Så skrattar vi hysteriskt. Så tittar vi på mamma/fru. Så skrattar vi ännu mer hysteriskt. Så där nästan lite tillgjort. Överdrivet. På ett riktigt jobbigt sätt. Jag tror det här kommer bli den bästa julen någonsin.

3 kommentarer:

Froggy sa...

Men vänta nu, jag brukar se en scen ur filmen: den där utebelysningen ska tändas och hela stan tappar elförsörjningen för att Clark har så mycket lampor. För att förbereda mig själv på vad som kan hända när du tänder din belysning... :-)

Verktygslådan sa...

Oj, du kloke man med romer i skallen och som smiskar sig med fisk.
Så sant så sant, snart är det JUL, vilket påminner mig om att det inte är långt kvar att sätta glöggen på puttring, så att den är klar lagom till första advent.
Men innan den är klar har jag ett par flaskor från i fjol som kan avnjutas till en lagom seg pepparkaka med en stinkande mögelost på, hmmm det är så att man längtar.
Och du kloke fisksmiskare, du har väl köpt ett litet ljusspel till lilleman, eller skall han bara få njuta av att se på film och när pappa balanserar på taket för att fästa renarna?

Hegge sa...

Jag ska mörklägga hela Järfälla när jag är klar. Och Lilleman måste bära solbrillor hela december för att skydda sig mot ljusskenet. Och Fortum kan ta ut en extra julbonus som vanligt i år.