Besökare

Totalt antal besökare: Antal besökare denna månad: Antal besökare idag: Antal besökare denna vecka:

tisdag 24 november 2009

Kung Bore

Jag har satt på mig en rejäl björnmuff på huvudet. Min kropp är insvept i en enorm sälpyjamas. På fötterna har jag urgröpta pingviner. Jag befinner mig inne i min egen frys. Det är kallt. Mycket kallt. Ånga puffar ur min mun. Mina kroppsdelar rör sig långsamt och sävligt när jag jobbar långt därinne i mörkret på fryshylla 2. Jag arbetar metodiskt samtidigt som jag suger på en gammal piggelin jag hittat längst in i frysen. Den smakar gammalt. Alldeles täckt av fryskristaller som glittrar i mörkret. För att kunna se har jag tänt upp en stormlykta som piskar långa skuggor på de istäckta väggarna. Mellan slicken på min piggelin rabblar jag en uråldig eskimåramsa om och om igen på ett melodiöst och sövande sätt. Jag har försatt mig själv i ett nästan hypnotiskt tillstånd. Omedveten om att mina nakna fingrar fastnar i både gamla frysta korvar och iskuber som ligger som tjälskott och väntar på att få pluppa ner i ett drinkglas till våren. Jag skrider till verket intill mitt lilla altare som jag byggt av glasspinnar, flörtkulor och fryst köttfärs. På altaret ligger en liten liten farbror klädd i röd luva och gröna tajta byxor. På fötterna bär han bruna skor med en fånig knorr längst ut. Hans lilla skägg under hakan spretar trotsigt i kylan. Näsan lyser rött i skenet av lyktan. Han ser löjligt liten ut där han ligger med stelfrysta armar längs sidan av kroppen. Man kan ana på den rundnätta magen att en hel del godsaker har inmundigats under de år han levt under farstutrappen i sitt lilla mushål innan han olyckligtvis, frestad av den smarriga lätt fuktiga ostbiten, blev ihjälsmälld av råttfällan. Nu ska han få den sista smörjelsen i form av chokladsås och smulade maränger. Jag närmar mig den sista fasen. Snart kommer han att lämna jordelivet och påbörja sin sista frostfärd mot Kung Bores land och rike. I hans byxlinning fäster jag en liten papperslapp;

"Kära Kung Bore, ta nu emot denna lilla Nisse som levt och tjänat Dig väl. Jag har förberett hans ankomst till Dig i minsta detalj (ta gärna för dig av chokladsåsen och marängerna). Det enda jag begär i utbyte är kyla och snö till helgen. Ty då skall jag klä in vårt hus i både ljus och lykta. Om Du mot förmodan icke skulle kunna uppfylla denna simpla önskan eller är upptagen på annat håll kan det hända att Nisses familj också faller för "frestelsen" att ta sig en "ostbit". Kyliga kramar från Herr Fisk."

I helgen julpimpar jag torp och grund. Hoppas att vintern hinner komma.

Inga kommentarer: