Besökare

Totalt antal besökare: Antal besökare denna månad: Antal besökare idag: Antal besökare denna vecka:

fredag 15 februari 2008

Helgmat

Nu är jag less på att jobba. Orken är slut. Nu skiter jag i det här.

Funderar på helgen istället. Jag tänker på mat. Jag tänker på vin. Varje lördag lagar jag italiensk mat. Jag har en fantastisk italiensk kokbok som en riktig italiensk dam skrivit och upplevt alla rätter på olika sätt i sitt liv. Vi pratar allt från små härliga förrätter till rustika långkok. Riktig italiensk mat. Inget försvenskat skit alltså.

Jag har upptäckt att jag älskar långkok. Det blir fantastiskt gott till att börja med. Sen att stå en halv eftermiddag i köket och hacka, krossa, mala, gnugga, krydda och röra i en gryta samtidigt som man sippar på en dunk vin. För att vara så där lagom lätt berusad 3 timmar senare. Det är fina grejor det.

Imorgon funderar jag på att göra egen ravioli från ett recept från boken. Inte sådan där vedervärdig liten ravioli på burk som smakar kamelstjärt. Nej. Jag ska göra egen pasta för att sedan göra varsin gigantisk raviolikudde med härlig fylling och med smak av tryffel. Med massor av härlig olivolja. Med ett gott bröd till. Med massor av härligt vin.

Om vinet räcker så ska jag nog göra en förrätt också. Kanske något med svamp. Det är gott. Med vin till.

Och jag hoppas att jag hinner få i mig så mycket vin att jag somnar innan melodifestivalen. Och somnar jag inte innan finns ju alltid Andra chansen. Att jag inte kommer ihåg något dagen efter.

Inga kommentarer: