Besökare

Totalt antal besökare: Antal besökare denna månad: Antal besökare idag: Antal besökare denna vecka:

tisdag 8 april 2008

Irkutsk



När ni läser detta är jag på väg till Irkutsk. Här har jag precis anlänt till staden sett utifrån gluggen på min tågvagn. Måste säga att det ser mycket trevligt ut. Människorna ser vänliga men håriga ut. Bilarna är små och fula. Allt går i en skön varm kissgul till en retro bajsbrun nyans.

Ska bli skönt att kliva av och få frisk luft. Jag vill inte gnälla men det är ganska kvavt på de här ryska tågen. I Novisibirsk klev det på 300 bergsgetter i min vagn. Dom var inte rumsrena. I Jekaterinburg klev det på ytterligare 8000 frigående stäpphönor. Dom var inte heller rumsrena. Och i Ulan Ude klev Yeti på, även kallad den förfärlige Snömannen. Och han skulle såklart sitta bredvid mig. Efter att ha ätit upp 2 bergsgetter och 27 stäpphönor blev han dålig i magen. Han var inte heller rumsren. Men det kunde ha varit värre. Hörde om en kille från Åtvidaberg som fick sitta bredvid Ulans Bators Näsflöjtsorkester i 350 mil. Dom övade med sina näsflöjter utan paus i 72 timmar. Dom led alla dessutom av kraftig sibirisk snuva. Det var som att hälla ut 500 liter Jello i kupén berättade han strax innan han hoppade av i farten någonstans på stäppen mellan Irkutsk och Ulan Uda. Han sågs aldrig mer.

Hoppas Gunnar sköter sig där hemma. Jag köpte 8st mjukis Teletubbies i skala 1:1 till honom för att han skulle sköta Bloggen medans jag är borta.
Da svidánja!

Inga kommentarer: