Besökare

Totalt antal besökare: Antal besökare denna månad: Antal besökare idag: Antal besökare denna vecka:

måndag 28 mars 2011

Måndag morgon

Jag vaknar tidigt som vanligt. Jag är trött. Det är kallt i rummet. Fönstret är öppet litegrann. Jag sätter mig upp i sängen. Rufsar mig lite i håret. Kikar mot fönstret. En pingvin sitter på fönsterbläcket. Han smaskar på en isglass. Han tittar på mig. Hånler med sin smala fula näbb. Han lutar sig förnöjt tillbaka mot fönstret. Han smackar nonchalant. Jag sträcker mig långsamt mot en toffla som ligger på golvet. Pingvinen tittar på mig. Spänner ögonen i mig. Han skakar på huvudet samtidigt som han gör en svepande rörelse över halsen med sin ena vinge. Jag fattar vinken. Släpper tofflan. Tassar upp på det kalla golvet. Försöker skyla mig. Jag hör hur han hånskrattar åt mig samtidigt som han öppnar upp en ny isglass. Han smackar igen. Jag försöker kika ut genom persiennerna. Snö. Det är snö ute. Jag gnuggar mig i ögonen. Tittar ut igen. Snö. Pingvinen hånskrattar när han försvinner ut genom fönstret. Fem, sex glasspinnar ligger kvar i fönstret och en liten klick med fågelträck. Jag tar snabbt upp tofflan igen. Öppnar fönstret helt och laddar för ett dödande kast. Men han är borta. Några små spår i snön vittnar om en snabb flykt över tomten. Jag muttrar för mig själv. Rufsar lite i håret. Förbannar landet. Förbannar klimatet. Ser mig i spegeln. Förbannar min frisyr. Ikväll går jag till frisören.

Inga kommentarer: